Автор: неизв.
Датировка: ок. 1570 г.
Источник: сборник манускриптов «Inns of Court»
Автор реконструкции: Patri J. Pugliese, Joseph Casazza
Записан: Смольняковой Екатериной
Музыка: 6/4, ноты
Статьи на эту тему: «Старинные танцы и Судебные Инны: заметка», «Танцы из манускриптов «Inns of Court»
Исходное положение: в паре, держась за руки, лицом по линии танца
Использованные сокращения
Схема танца
Оригинал описания
Примечания
Варианты исполнения
S | Simple |
Sl | Slip side |
D | Double |
Такты | Описание |
---|---|
1–8 | 4 D вперед (L, R, L, R), на последний счет — разворот в паре лицом друг к другу; |
9–10 | D L назад от своего партнера; |
11–12 | D R вперед к партнеру, на последний счет — разворот на 90о налево (каждый в свою сторону); |
13–14 | D L двигаясь налево, на последний счет — разворот на 180о направо; |
15–16 | D R двигаясь направо, на последний счет — разворот лицом к своему партнеру. |
Исполняют только кавалеры [1] | |
17–18 | На месте — S L налево, S R направо; |
19–20 | Поворот вокруг своей оси на 360о через левое плечо за D L. |
Исполняют только дамы | |
21–24 | Повтор движений кавалеров на 17–20 счеты. |
Исполняют оба партнера | |
25–26 | Подавая друг другу обе руки, поменяться местами, двигаясь по часовой стрелке, за D L; |
27–28 | 4 Sl, двигаясь в паре по линии танца (кавалер направо, дама налево); |
29–30 | Вернуться на свои места, двигаясь по часовой стрелке, за D L; |
31–32 | 4 Sl, двигаясь в паре против линии танца (кавалер направо, дама налево); |
33–34 | D L назад от партнера; |
35–36 | D R вперед к партнеру, на последний счет подавая друг другу руки и разворачиваясь лицом по линии танца. |
Источник | Оригинал описания |
---|---|
Oxford, Bodleian Library, MS Rawlinson Poet. 108, folios 10r-11r. |
The new cycillia allemaine a duble forward hoppe iiij tymes // ij singles backe ij syngles forward [ij]// a duble forward a duble backe twyse// ij singles forward a duble rownd one after an other take hands a duble into eche others place advance forwards iij tymes a duble rownd into your owne place againe advance backe iij times ij singles forward ij singles backe. |
Somerset Records Office, DD/WO 55/7, item 36. |
The blacke Almaine ffower doubles forwarde, f parte handes, a double backe one from an other, a double meetinge againe, a double on your lefte hand & an other on your righte, take both handes & goe A double round & traverse :4: on your left hande, A double rounde & traverse fower on your righte |
London, British Library, MS Harleian 367, folios 178-179. |
the blacke allman fouer double forward then a double backe face to face & a double forward then a double to the left hand & a nother back to the wright hand then sat to single sides & trune a double round |
Oxford, Bodleian Library, MS Douce 280, folio 66av-66bv |
.Blacke. Honour. Fowre doubles forward, part handes with a .d. backe, meete againe with a .d., A .d. on your lefte hand, a nother on your right hand, the man doe .2. S. & a .d. rounde. the woman as much, take both handes, change places with a double & slide upwardes .4., Into your owne place with a .d., Slyde down .4., backe a .d. one from another, meet againe. The same againe./ |
Oxford, Bodleian Library, MS Rawlinson D. 864, folio 199r-199v |
8 Measure The Black Almaine Syde 4 double round about the Hall and close the last double face to face, Then part your hands and Goe all in a double back one from another and meet a double againe, Then goe a double to the left hand and as much back to the right hand Then all on the Women syde stand still and the men sett and turne Then all the men stand still, and the women sett and turne, Then hold both hands and change places with a double, & slide four french slydes to the mans right hand, change places againe with a double and slyde 4 french slydes to the right hand againe, Then part hands and goe back a double one from another and meete a double againe Then all this Measure once over The 2nd all the men stand still & the Women begin sett and turne first and then men last./ |
London, Inner Temple Records, `Revels, Foundlings, and Unclassified, Miscellanea, Undated, &c.’ vol. 27, folios 3r-6v |
8th The Black Amaine. Sides 4 Doubles round about the house and Close the last Double face to face then part your hands and go all in a Double back one fron the other and meet a Double againe.Then go a Double to your left hand and as much back to your right hand, then all ye women stand still and the men set & turne, then all ye men stand still and the women set and turne, then hold both hands and change places with a double and slide four french slides to the mans right hand, change places againe with a Double, and slide four french slides to the right hand againe, Then part hands and go back a Double one from another and meet a Double againe, Then all this measure once over and so end. The second all the men stand still and the women begin set and turne and then men last. |
London, Royal College of Music, MS 1119, folios 1r-2v |
Black Almain / Forwards Stop forwards Stop forwards by your selfe twice Set & turne single Wo: the same Hands halfe rounde 3 slides up Hands halfe round & 3 slides round fall back from ye Wo: & set to her again. |
В манускрипте Rawlinson Poet. 108 нет описания танца под названием «Черная алеманда». В то же время танец, который назван «Новая сесилия», имеет сходную структуру, и мы включили его в сравнение (согласно Мюлалли (Mullally), в 1570 году была записана баллада Бетта (Bette) «To the newe tune of the Blacke Almaine, vpon Scissillia»).
Rawlinson D.864 содержит только заголовок танца. Описание из Harleian 367 неполно. Уилсон пишет, что «у писца были проблемы с пером и, вероятно, именно по этой причине он прервал записи». Изучая документ, мы пришли к выводу, что описание Черной алеманды сделано другими почерком, нежели чем остальные записи из этого же источника. На строках, особенно на буквах «d», осталось много клякс, но не похоже, чтобы именно это заставило писца остановиться (см. «Построчное сравнение описаний танцев из Судебных Иннов»).
[1] Согласно указаниям из манускрипта London, Inner Temple Records, «Revels, Foundlings, and Unclassified, Miscellanea, Undated, &c.» vol. 27, folios 3r-6v, в каждом четном повторе танца (втором, четвертом и т.д.) соло могут начинать дамы, а кавалеры — повторять их действия.